JAPS 2002 Thoresby Park. (16-07-2002)
 

Het verslag over het vijfde Engelandmeeting voor ondergetekende en het (eerste) bezoek aan het JAPS. De meeting werd gehouden in het weekend van 22 en 23 juni jongstleden op het terrein van het landgoed/natuurgebied van Thoresby Park bij het kasteel/hotel Thoresby Hall. Dit alles was in de nabijheid van Ollerton/Nottingham ergens halverwege Engeland in het oostelijke deel, iets boven Derby.

Ollerton, 20 t/m 24 juni 2002.


Donderdag 20 juni.
Het was nog donker toen de laatste spullen opgezocht werden en in de auto (ditmaal met de Mitsubishi Galant, want de MR2 was nog gedemonteerd (en te krap ook voor een volledige bepakking) en de Mark II is niet comfortabel genoeg voor zulke grote afstanden) geladen om uiteindelijk zo rond half 6 smorgens te vertrekken richting Oostende voor de overtocht naar Engeland. Smorgens stond de Galant er nog netjes gepoetst (en schoon) erbij en net voor het vertrek begon het al te regenen (dat begint goed, want als het hier al regent en je gaat naar het land van ‘364 dagen per jaar regen en 1 dag kans op regen’….:-) ) en dat ging door tot medio België. Normaal zou Honselersdijk-Oostende maximaal 2,5 uur duren en wij deden er door de vele files dik 4 uur over, tja, dan kun je nog zo ruim rekenen om op tijd bij de boot te zijn, dat lukte dus niet. Om 08:45 uur zou de Hoverspeed Seacat vanuit Oostende vertrekken (minimaal een half uur van te voren aanwezig zijn…) en wij kwamen daar exact een uur (09:45) later aan. Nou ja, dan maar een boot later… bij aankomst waren de hekken naar de ferryplaats dicht(?) en in het kantoortje aangekomen, bleek de volgende boot pas smiddags om 15:00 uur te gaan. Uiteindelijk konden we nog omboeken en hebben we de catamaran via Calais genomen van 11:30!! Viel nog niet eens tegen dat alles zo soepel geregeld kon worden, maar in Calais aangekomen, was de autoruimte maar voor minder dan de helft vol, dus vandaar!


Na een uurtje varen zagen we de white cliffs of Dover al van heel dichtbij en stonden we weer in Engeland! Na een afwezigheid van een jaar (van 1997 tot en met 2000 heb ik het Japanese Auto Extravaganza te Billing bezocht en heb 2001 overgeslagen vanwege de onzekerheid welk evenement de goede keuze zou zijn…) heeft het enthousiasme van onze Engelse vrienden de doorslag gegeven en terecht…

Donderdagmiddag kwamen we aan en moesten we op zoek naar een geldautomaat (aangezien je de Rabobank bij ons in de buurt een week vantevoren het Engelse geld moest bestellen… ), omdat er toch Engelse pondjes nodig waren voor de toltunnel en de broodnodige brandstof voor het automobiel!

Via een mooie route zijn we naar Peterborough gereden, waar we aan het eind van de middag bij het (F1) hotelletje aankwamen, want om voor een nachtje die tent op te zetten (…) was ook niet echt een optie. We konden pas vanaf vrijdagmiddag op het meetingterrein terecht en we hadden daarom ook wat meer speelruimte genomen om nog wat rond te kijken en er een minivakantie van te maken.



Donderdagavond nog even wat wezen eten bij The Big M… op de terugweg stopten we bij een multibranddealer (een stuk of 10 autodealerbedrijven van een eigenaar), waar ze een hele rits gebruikte MR2’s hadden staan. Aangezien ze nog open waren, gingen we even kijken (men had ons gesignaleerd) en opvallend was het wel dat vrijwel alle MR2’s daar gewoon standaard en origineel waren (geen andere velgen en/of bijvoorbeeld een sportuitlaat), als zijnde normale gebruiksauto’s. Ze waren vrijwel allemaal van het model 1994-1997 en een enkele van wat oudere jaargang. Ook stonden er al een tweetal 1.8 Roadstermodellen (gifgroen metallic en diepblauw metallic) en een vroege tweeliter in het blauw metallic in een staat die verried dat de vorige eigenaar(s) niet echt zuinig op hun bezig waren. Ingevreten remstof in de originele 14” velgen, grote kras over een deur, vuil, krasjes overal, etc. Een ander verhaal was toen we een kwartiertje later weg wilden gaan, het toegangshek gesloten was…. Oeps… via de schoonmaakdienst bij de Peugeot kwam ik met moeite met een bewaker terug die ergens in het (afgesloten) Fiatgebouw zat… uiteindelijk bleek dus dat hij de boel afgesloten had en niet had gekeken of er toevallig nog iemand was…



De vrijdagmorgen was weer heerlijk weer om rond te toeren en reden we richting Cambridge. Via diverse kleine weggetjes zijn we richting Thoresby Park gereden, alwaar we die avond er achter kwamen, dat er een klein, maar noodzakelijk detail (in de vorm van tenstokken) in Nederland achtergebleven was. Probleempje… zo zie je maar weer. Het positieve dat we niet naast het meetingterrein hoefde te overnachten (het – tijdelijke - sanitair was niet zo heel erg schoon, aangezien de hele wereld aan bezoekers er uigebreid gebruik van maakte…), maar in de caravan van mijn, in de nabije omgeving bivakkerende, ouders op een mooie en schone(…) camping in het nabijgelegen Clumber Park.

De zaterdag en zondag waren de meetingdagen, waarbij de zondag extreem druk was en zeker het aantal bezoekers van het JAE (Japanese Auto Extravaganza in Gt. Billing) kon evenaren of zelfs overtreffen.

Toen wij daar op zaterdag aan het eind van de ochtend aankwamen, was het al redelijk druk en parkeerden wij de Galant naast de rij merkgenoten in de vorm van hoogbespoilerde Lancers EVO.

Welke leden van welke (merk-/model-)clubs stonden er?

(Toyota)MR2 Drivers’ Club, Toyota Enthousiasts Club, Fensport Tuning Club (zeg maar de klanten van Fensport), Honda Type-R, Mitsubishi Lancer Evolutionclub, Toyota Supra Club, Mitsubishi FTO, Honda Beat, Honda CRX, Subaru Impreza Turbo, Mitsubishi GTO/3000GT Club, Celica Club Belgium, Toyota Automobiel Club Nederland (ook een beetje MR2 club Noord Nederland), Toyota Celica Club Nederland, Classic Toyota Club Belgium, Nissan Z-Car Club, Nissan Skyline GT-R, Toyota MR2 MkI Club, Datsun Classic Club, Isuzu Piazza Turbo Club, Mazda RX7, Mazda MX-5, Lexus Club, Mazda Rotary Club, etc., etc.

Aangezien er zo verschrikkelijk veel leuke en mooie auto’s stonden, pak ik alleen de meest interessante (persoonlijke smaak natuurlijk…) er tussen uit. Voor de liefhebbers spreken de foto’s en de (video)film voor zich…

Toyota 1000 & Starlet.
Weinig ‘compacts’ van Toyota, maar zeker niet de minste exemplaren waren naar het JAPS gekomen: een mooie okergele 1000 Station en een tweetal unieke (import) Starlets 1.3i-16V GT Turbo met intercooler (145 pk), een witte en eentje in het zwart metallic.

Toyota Corolla & Carina.
Ook op deze meeting kwam ik de diepblauwe Corolla KE70 Coupe tegen, gewoon echt in nieuwstaat verkeerde dit exemplaar. Ook de latere KE70 Liftback (ca 1981) was heel erg netjes. Heel veel Corolla’s Coupe van de AE86-generatie stonden er broederlijk naast elkaar… alleen allen hadden een driedeurs koets in tegenstelling tot het vasteland waar we eigenlijk alleen de tweedeurs met kofferbakje kennen! Ook waren er enkele Hatchbacks (GT & GT-i) te zien, waarbij er ook een paar door Fensport stevig onder handen genomen waren (getunede 1.6 GT-i SuperChargers of met Celica GT4 Turbo (3S-GTE) motor).

Leuke uitvoering was de Corolla RV Wagon 4WD, die blijft toch vrij zeldzaam.

Qua Carina viel er eigenlijk maar weinig te zien, helaas. Ook de klassiekers waren thuisgebleven. De enige was een laatste model Carina II die geboren was in Japan als Corona 2.0D EX.



Toyota Corona, Camry, Cressida, Mark II & Crown.
Heel opvallend en ook in Engeland extreem zeldzaam is de eerste versie van de RX12 Mark II 2000, hier een bijzonder fraaien azuurblauw metallic exemplaar. Die werd natuurlijk uitgebreid door ondergetekende gefilmd en gefotografeerd. Verder stond er (op zondag) een goudkleurige en redelijk recente Japanse Crowntaxi, heel erg uniek!
Qua Crowns stonden er modellen uit de periode van 1968 en 1988, waarbij de rode Hardtop uit 1972 opviel.

Ook hier stond de matzwart gespoten 1978 Cressida weer tussen de TEC-auto’s en was ook de bekende Corona Liftback weer aanwezig.
Camry’s waren er niet veel, een Belgisch exemplaar, een Customwagon van de Classic Toyota Club en een lichtblauw metallic 3.0 V6 Sedan.

Toyota Celica.
Om met de klassieke modellen te beginnen… er waren veel, heel veel klassieke Celica’s. Van schitterende TA22 & TA23 modellen met vaak mooie (moderne) velgen eronder, via heel netjes uitgebouwde TA28 Liftbackmodellen tot in absolute nieuwstaat verkerende TA40 en RA40 modellen. De foto’s zeggen wat dat betreft wel genoeg, maar het zijn er zoveel dat ze niet allemaal te plaatsen zijn!
Ook de – helaas veel te – weinig gewaardeerde Celica’s RA60 (Liftback) waren leuk opgesteld; enkele schitterende exemplaren vielen er te bekijken. Helaas vallen deze modellen in Nederland vaak tussen wal en schip en zijn er maar weinig van bewaard gebleven. Dit waren de klassieke, achterwielaangedreven, Celica’s.



Voor wat betreft de nieuwe modellen viel er veel te bewonderen: diverse Turbo 4WD modellen (T16, T18 & T20), een T18 Cabrio. Ook zijn er daar best veel T16 (1986-1989) Celica’s die in absolute nieuwstaat zijn met veel leuke modificaties. Heel veel ‘dikke’ Jappen komen daar natuurlijk via de grijze import vanuit Japan naar Engeland toe. Daarom zie je daar de meest aparte uitvoeringen, zoals een 1992 Celica GT-R met vierwielbesturing om maar eens een voorbeeld te geven. In tegenstelling tot bij ons en vooral in België, zie je daar weinig (1.6/1.8) basismodellen en des te meer GT-i’s en Turbo’s… Vooral in België hebben ze de meest dik en bizar uitgedoste Celica’s en MR2’s, waarbij de Celica’s vrijwel altijd de standaard (1.6 105 pk & 1.8 116 pk) motorisatie hebben, maar wel voor kapitalen qua uiterlijk aangepakt zijn. Zo ook de auto van Luc (helaas dit keer maar weinig Belgen (deze Celica, een volle Camry en een volgeladen LandCruiser 100), die echt bloed mooi is, waarbij alleen de kunststof binnenpanelen in ‘woodlook’ niet ieders smaak zijn.
De laatste Celica zag je op het JAPS niet echt veel, op de weg – daarentegen - zie je ze met bosjes rijden, ook de T-Sport.

Heel apart was de TA22 (model) Rally-auto, die tot in de puntjes gerestaureerd was.


Toyota MR2.
Op MR2 gebied viel de opkomst mij persoonlijk nog niet eens tegen, want er waren er behoorlijk veel. Niet alleen door de aanwezigheid van de MR2 Drivers’ Club (en de MR2 rijdende leden van de TEC (Toyota Enthousiasts Club) en de MR2 MkI Club), maar ook door het aantal bezoekende MR2’s!
Wat valt er te vertellen over de eerste generatie MR2’s, het 1.6 model dus… Ik heb er persoonlijk  een stuk of 15 gezien. Eigenlijk waren ze allemaal in superstaat! Op het JAE zag je regelmatig nette exemplaren met een gat in het achterscherm of compleet rotte Two’s staam! In alle kleuren, diepblauw metallic, zilver, wit (al dan niet two-tone), rood en zwart. Een stuk of zes met Super Charger en duidelijk niet dagelijks gebruikt.



Nu over de vele (een stuk of 30-40) verschillende SW20 modellen. Ongeveer de helft waren voorzien van J-Spec. Turbomotoren (grijze import vanuit Japan, weet u wel…) en verder de bekende 2.0 GT-i-versies. Ook kwam je hier en daar wat Japanse G-Limited versies tegen, al dan niet met automaat(!). Opvallend is dat veel MR2’s (bijvoorbeeld) niet gemodificeerd worden en gewoon als dagelijkse auto gebruikt worden.

De liefhebbers doen er iets meer aan, zeker qua uiterlijke onderhoud. Je ziet of geheel standaard auto’s (zonder andere velgen of sportuitlaten) of ze pakken hem aan met bodykits, Fast and the Furious achtervleugel, racestrepen, leder, etc. Je zag wat tweeliters met mooie velgen (de smerig ogende koperkleurige velgen vielen hier duidelijk niet onder!) en een dikke uitlaat, eentje opgebouwd in een ‘The Fast and The Furious’ sfeer met grote alu vleugel achterop en racestrepen in lengterichting op de liggende delen.

Maar wat dacht je van tweekleurig leder of van leer in combinatie met alcantara bekleding? Schitterend gewoon!

Wat ook opvallend is in Engeland (valt eigenlijk wel te verwachten, want een T-Bar valt onder de peperdure cabrioverzekering) zijn de vele Coupe-versies van de SW20, al dan niet met een moonroof (uitneembaar fabriekskanteldak) daarin.


In tegenstelling tot de vele Roadsters die je op de weg ziet rijden (komt weer overeen met het ‘dagelijkse’ niet-liefhebbers verhaal), was er op de meeting slechts eentje.

Uniek, bijzonder uniek. Dat was de komst van de MR Spider, dus de SW20 Cabriolet. Voor mijzelf de tweede die ik in het echt kon bewonderen. Wederom een zilveren exemplaar en van de 96 geproduceerde exemplaren (deze was van 1997/1998) zijn er slechts 5 in heel Engeland te vinden! Leuk detail was dat dit ook nog eens een automaat was en dat hij – vol trots – een TTE kruis met dwarsverbinding in zijn motorruimte had zitten. Het blijft een bijzonder unieke MR2 die op het vasteland nog niet gesignaleerd is (=right hand drive)… Natuurlijk uitgebreid op de foto en op de film gezet!

Over MR2 gesproken… persoonlijk dacht ik dat in alle landen de SW20 in het begin standaard met de vierdelige achterspoiler geleverd was, behalve in Nederland, waar deze als accessoire gemonteerd werd. Gek genoeg kwam ik in Engeland een zeer basic 2.0 tegen met dicht dak, standaard velgen en zonder achterspoiler (RHD-auto)… typisch… ook leuk was de volledig originele Turbo die als enige mod. een snorkel-luchthapper boven het dak uit had steken… er zijn mensen die denken dat je dan met een GT-i gelijk 300 pk hebt!


Toyota Supra.
Supra’s waren er ook behoorlijk. Niet in die enorme hoeveelheden als in Billing, maar toch best aardig. Heel mooie MA6-modellen (2.8i), waaronder eentje van de TACN uit Nederland. Ook diverse drieliter (MA7)modellen met of zonder Turbo waren paraat, net als de MkIV Supra (TwinTurbo hierzo). Hiervan waren er twee ‘origineel’ en twee met nette bodykit die ook behoorlijk getuned waren! Een mooie witte MA7 viel me op… een J-Spec. 2.5i-24V Twin Turbo met brede achterlichten. Tja, zo denk je toch weer met weemoed aan je eigen Supra terug… die donkere zescilindersound, etc.

Lexus.
Eigenlijk voor het eerst waren er serieuze aantallen van Lexus-modellen te zien. Meestal zag je op het JAE een enkeling, maar hier meerdere LS400 versies en veel IS200 & 300 modellen met vele extra’s erop. Ook een tweetal dikke GS300-exemplaren deden mee.
Heel mooi was de parelmoerwitte SC400 Coupe met veel nette modificaties.


Overige Toyota’s.
Van bezoekers en/of standmensen waren enkele RAV4’s/Funcruisers. Er stond op zondag bij de TEC ook een LandCruiser 80 Challenger en Raf Evers was volgeladen met Belgische Celicamensen gekomen met zijn LandCruiser 100 50th. Anniversary Diesel… een kostbare koets trouwens!
Ook een tweetal Hi-Lux’en 4WD stonden op het veld, waaronder een zeer bejaarde met een V8 onder de kap!
Op beide dagen waren er weer wat van die leuke coupeetjes van Toyota te zien, ja, die met die vleugeldeuren die men Sera noemt… helaas niet in die grote aantallen als in Billing, maar toch.

De andere merken zal ik even van elk merk de meest opvallende auto’s noemen…. Dus om een lang verhaal iets minder lang te maken…..

Mitsubishi.
Hiervan stonden er enorm veel Lancers Evolution bij elkaar, vooral op zondag waren ze in grote aantallen aanwezig! Van de eerste 1992 EVO I tot de laatste EVO VII. Ook van de Pajero waren er enkele Evolution (a la Parijs-Dakar) versies gekomen. Van de sportcoupe FTO was het ook weer raak en ook de GTO/3000GT Club was duidelijk aanwezig met echt mooie bolides. Verder stonden er hier en daar wat losse Mitsu’s, zoals een Colt, Galant en Eclipse. Ook een Starion viel te bewonderen.

Honda.
Honda’s waren te zien in de vorm van een hele rits Integra’s, al dan niet als Type-R. Ook vielen er enkele NSX-en te zien. Verder zijn de Civics en Accords Type-R bijzonder populair in Engeland.

Ook waren er enkele behoorlijk gemodificeerde CRX-en en Civics Coupe te zien en van de Preludes was die ene met ‘de dansende body’ heel apart. Van de Beat-club waren er een aantal leden op komen dagen met hun leuke kleine open sportauto!
Helaas waren er maar (slechts twee) S2000’s te zien, want dit is toch een bijzonder leuke sportauto.
De andere Honda’s waren niet zo spectaculiar: gewone Civics, Legend, etc.

Nissan/Datsun.
Oude Datsuns waren er wel, maar niet echt veel. Een stuk of 10 oudere Z-modellen (240Z etc.), een bijzonder strakke Cedric Stationcar. Ook een enkele Silvia zag je staan, maar vooral de Skylines (‘grijze import’ uit Japan…) GT-R hebben ze daar genoeg. Vooral de huidige modellen zijn bizar mooi en bruut natuurlijk!
Ook de laatste versies van de 300ZX TwinTurbo hebben ze ruim beschikbaar in Engeland, zo ook te zien op deze meeting.

Ook vrij gewild in het grijze importcircuit in Engeland is die bizar snelle Sunny, de GTi-R, hiervan waren er ook een paar her en der te zien.

Subaru.
Alleen maar Impreza’s zag je er eigenlijk, hoewel die ene verdwaalde Nederlandse Forester meer bij de bezoekers hoorde…
De meeste Subaru’s waren van het voorgaande Imprezamodel en dan vooral heel veel Turbo’s! De meest gekke modificaties hadden deze, van de gewone WRC-vleugel tot aan een alu Fast & Furious spoiler en met vele tuningsstadia.
Opvallend waren ook de stuk of vijf-zes tweedeurs ‘Coupe’ Impreza’s Turbo, dus zeg maar de P1 en 22B STi versies.
De uitvoering die je in Nederland bijna niet ziet, maar hier wel, zijn de Plus modellen in GT Turbo (hier WRX genoemd) uitvoering, dus de stationcarmodelletjes.

De huidige WRX-en waren er ook te zien. Standaard en met veel extra’s, zelfs een tweetal echte (gloednieuwe) STi-uitvoeringen (Subaru Technica International), zeg maar blauw met goud!

Ook een WRX had bizar veel modificaties, zoals een zeer fraai afgewerkte ‘kofferbak’ met subwoofers en verzonken versterkers, etc. Ook had hij de Lexuslook achterlichten er op zitten!

Leuk en nog leuker als we die in Nederland zouden hebben, was de ‘gewone’ Impreza tweeliter in de GT Turbolook….. compleet hetzelfde (velgen, voorbumperspoiler met lampen, skirts, hoge achterspoiler, etc.) behalve de luchthapper (‘Scooby’).
 

Suzuki & Daihatsu.
Hiervan waren er volgens mij geen clubs aanwezig, alleen een enkele Swift of Charade viel er te zien, meer niet.

Mazda.
Bij de Mazda clubs waren het vooral de RX7’s die er stonden, van elk model stonden er wel een paar, waarvan de cabrio’s natuurlijk heel leuk zijn! Van de – ook in Engeland – zeer populaire MX-5 waren er niet zo heel erg veel.

Die vrijdagavond nog heerlijk van een BBQ genoten om vol het meetinggebeuren in te kunnen gaan dat weekend. Op zaterdagavond nog even in de buurt rondgetoerd… die binnenweggetjes in Engeland zijn ook heel erg leuk om te rijden!!!

Op beide meetingdagen is er de hele dag commentaar van de ‘ringmeester’ en werden er steeds auto’s in de diverse categorieën opgeroepen om zich te laten bewonderen en natuurlijk voor de prijsjes!

Natuurlijk stonden er niet alleen maar (heel veel) auto’s, maar er was natuurlijk ook voor de catering gezorgd, dus een aantal eettentjes, een sanitaire gelegenheid en veel stands van clubs en bedrijven.
Een aantal kramen met bouwpakketten en modelauto’s. Wel heel opvallend zijn de bizarre prijzen die men vraagt… bijna 200 gulden (55 pond) voor een 1/43 Toyota MkII Coupe; oke wel heel zeldzaam, maar dit is te gek! Verder heel veel 2000GT’s, Cressida’s, Crowns, Celica’s van oude jaargangen, Sports 800’s, Corolla KE10, KE20 & KE30. Ook voor de MR2 liefhebbers waren er genoeg kits en modelletjes te vinden, een stuk of 10 van de 1.6 en twee van de 2.0 (1 modelletje en 1 bouwpakket).
Buiten was er iemand die een compleet gedemonteerde SW20 uitgestald had (waarschijnlijk een rechterzijschade, want daar ontbraken enkele (plaat)delen van.

Verder stond er een (apart!) man met enkele ‘roofvogels’ van een of andere vereniging, dus met uilen, valken, etc. Levende vogels wel te verstaan; die op een stokje vastzaten met een kabeltje.

Ook heel veel bijbehorende artikelen kon je kopen, zoals spuitbussen, auto-onderhoudsartikelen, etc. Ook kon je Engelse kentekenplaten laten maken of speciale ‘tekst striping’ kopen of laten maken. Verder waren er stands met heel veel onderdelen, folders, testverslagen, etc.

Op zondagavond zijn we nog richting Nottingham gereden naar Sherwood Forrest om daar The Big Oak te bekijken van Robin Hood. Verder hebben we nog enige tijd rondgetoerd door het enorm fraaie Clumber Park, waar we zelfs nog enige tijd naar een eekhoorn op een steenworp afstand hebben zitten kijken (staat ook op video!).

Op de maandag vertrokken we laat in de morgen voor de terugreis (dik 400 km) naar Dover, waar we de overtocht maakten naar Oostende.
Voordat we bij de boot terecht konden, hadden we nog genoeg tijd om de bergen in te rijden in de omgeving rond het kasteel van Dover.

Rijdend op de Engelse wegen kom je echt opvallend veel leuke auto’s tegen, van TVR’s, tot vele Rolls Roycen en Bentleys…. Aston Martins, MR2’s, veel Supra’s en Subaru’s, maar in zo’n weekje zie je toch al snel een stuk of 10 Ferrari’s rondrijden.

Op maandagavond kwamen we zo tegen middernacht weer thuis aan, terugdenkend aan een vermoeiend maar superleuk weekje Engeland. We hadden wel weer enorm veel gereden (tja, je zit toch snel een afstandje overal vandaan en wat rondtoeren vreet ook kilometers), want tussen vertrek en aankomst (5 dagen) zat zo’n 2.000 km en als je daarbij het halen en brengen van het hondje op het logeeradres mee gaat tellen, zelfs 2.600 km! Gelukkig werd dit met de LPG-gestookte Mitsubishi gedaan, want met een benzine MR2…………. Of een 31,5 jaar oude Mark II …

Volgend jaar gaat er zeker een Toyota mee als we weer overzee gaan….. misschien toch weer naar Billing Aquadrome? Het is wel een kostbaar weekend, dus je moet het er echt voor over hebben.