Japan Classic Sunday 2007.
Lunteren
Datum: 8 juli 2007.
(Laatste update: 12-07-2007)
Verslag Japan Classic Sunday 2007
Op zondag 8 juli 2007 was het na een jaar voorbereiden weer tijd voor de inmiddels
alweer derde editie van Japan Classic Sunday.
Het recept blijft prima aanslaan en ook het aantal auto’s blijft mooi
beperkt tot het maximum van circa 100-120 auto’s op het terrein.
Naast zo af en toe je bezighouden met de uitnodigingen, publicaties en details
op de achtergrond, gaat het de laatste weken extra hard met de tijd die nodig
is.
Naast het continu verwerken van de aanmeldingen (en alle mailtjes beantwoorden)
is de laatste week continu dingen regelen, ophalen en de vrijwilligers opnemen
in het draaiboek.
De hele week elke avond steeds wat infosets in elkaar gedraaid en op de zaterdag
zijn we naar Lunteren gereden om het terrein weer eens te bekijken en om de
toerrit route te controleren, waarbij bleek dat de 130 al klaarliggende routebeschrijvingen
wat kleine doorhalingen nodig hadden.
De vrijdag- en zaterdagavond steeds de spullen achterin de auto geladen om
zodoende niets te kunnen vergeten.
Ook niet de bladen en paperassen voor twee nieuwe leden die we daar zouden
ontmoeten.
Savonds nog even de auto’s gewassen om weer netjes voor de dag te kunnen
komen.
Zondagmorgen ging bij ons de wekker om 04:50, zodat we rond 06:30 konden vertrekken,
wat natuurlijk altijd wel wat uitloopt.
Iets later dan gepland kwamen we in Harskamp aan waar we Pepper & Fleur
onder konden brengen voor deze dag.
Tegen 08:45 kwamen we bij De Prinsenhof aan (tussen 08:30 en 09:00 zou iedereen
er zijn voor het opbouwen), waar Hans ‘Beum’ de Boer als enige
stond te wachten met zijn mooie Corolla KE20.
We zijn direct maar begonnen met het spannen van linten en het klaarzetten
van de kassa/entree. De overigen kwamen véél later pas aan.
Gelukkig vielen de opbouwwerkzaamheden erg mee, gezien de opbouw van het terrein
en de inrit van De Prinsenhof.
De parking van De Prinsenhof
was voor de doelgroepauto’s (klassiekers, youngtimers, echte sportwagens
en exclusieve modellen) en alle TACN/TCB auto’s mits van Japanse origine
natuurlijk.
Bezoekende auto’s konden op het naastgelegen parkeerweiland staan, dus
prima geregeld allemaal!
Het inrijden van de auto’s ging mooi gefaseerd, waardoor het terrein
vlot volliep en het verkeer op de Barneveldseweg nauwelijks hinder ondervonden
heeft.
Welk probleem zich wel voor leek te doen, de omgeving zat zonder waterdruk
door een lekkage bij Ede, bleek gelukkig mee te vallen.
Bij de kassa kreeg elke deelnemende auto een informatiepakket, een vaantje
als aandenken, een tweetal consumptiemuntjes en een pen voor de beoordeling.
Natuurlijk ging het inrijden wat langer door dan gepland, maar gelukkig kon
iedereen toch redelijk wat van de dag genieten.
Ikzelf had me tot ongeveer half twee rond de ingang ingepland om daarna de
afgesproken taxatiewerkzaamheden
te gaan doen.
Tussen de bedrijven door kon ik mooi nog wat foto’s schieten, hoewel
de onverwachte Duitse Celica TA22 delegatie nét gemist is.
De TACN leden kregen vanwege
ons 15 jarig bestaan een leuk presentje in de vorm van een oranje veiligheidshesje
met clublogo en een kentekenplaathouder.
Naast alle leuke auto’s die aanwezig waren, pik ik een paar unieke exemplaren
uit, die iets uitgebreider genoemd kunnen worden.
Bijzonder en zeldzaam was de fraaie
zilveren Corolla KE70 Wagon uit 1983 die nog steeds bij de 1e eigenaren bivakkeert!
Ook waren er twee Mazda’s Eunos Cosmo met wankelmotoren… een kleine
historie:
Eind jaren tachtig kwam de vraag bij Mazda om een zeer luxe wagen te ontwikkelen.
Deze moest zich kunnen meten met de luxe wagens van Jaguar, Mercedes en BMW.
In de meest luxe uitvoering zat zelfs een GPS systeem, TV en een eventuele
aansluiting voor een mobiele telefoon (1990!).
De andere uitvoeringen hebben veelal een Climate control, CD speler, Cruise
control en vele andere opties.
De Cosmo is uitgevoerd met twee motoren: 13B – een tweeschijfs rotatie
motor met 235pk – de zwarte Belg!
20B – een drieschijfs rotatie motor met 300pk – zie foto op het
TACN forum.
De Cosmo is gebouwd tussen 1990 en 1995 en er zijn er ongeveer 8850 gemaakt,
alleen voor Japan.
Er zijn een vijftal Cosmo’s in Nederland, waarvan slechts twee op kenteken.
Rob Prins had nét het kenteken binnen van zijn laatste Supra-aanwinst:
een RHD Japanse Supra JZA70 Twin Turbo!
Wat ook leuk is, dat we tijdens dergelijke meetings juist veel leuke klassiekers
bij elkaar krijgen, die we anders niet of nauwelijks zien.
Dit keer erg veel Carina’s TA12, TA14 en TA40.
De meest unieke auto die we hadden… was de kostbaar tot in de kleinste
puntjes in de originele staat gerestaureerde Daihatsu Compagno Berlina 1000
Deluxe uit 1967. Onlangs in Auto Motor Klassiek tijdens een uitgebreide reportage
behandeld en zojuist teruggekomen vanuit Japan(!) van de tentoonstelling wegens
100 jaar Daihatsu.
Edwin Hartendorp is zelf Daihatsudealer en vond dit laatste linksgestuurde
(er zijn er ooit als probeersel drie naar Europa (België) gegaan) exemplaar
in België.
Zeldzamer dan een Toyota 2000GT dus!
Het was jammer dat Edwin vroeg in de middag weg moest wegens andere afspraken,
anders had de verkiezing er wellicht heel anders uitgezien, aangezien smiddags
pas de beoordelingen op gang kwamen.
Heel apart was de rechtgestuurde Mazda Familia (323) Turbo Cabriolet en natuurlijk
ook de fraaie RHD MR2 Spider van Pieter Lukassen.
Ook dit keer hadden we weer een tweetal Honda’s NSX op bezoek, de (winnaar
bij de sportwagens) diepblauwe van Vincent Janssen en een geel exemplaar.
Zij kregen gezelschap van een Ferrari 348tb.
Leuk was de aanwezigheid van de vele Mazda’s RX-7 en MX-5, ondanks dat
er voor de laatste in de buurt ook een eigen clubmeeting/toerrit was.
Verder gaf het duo Honda Beat en S2000 een leuk plaatje van de historie van
dit merk.
Naast de vele MR2’s in alle varianten en wat Supra’s en Celica’s
GT4 hadden we een drift Corolla TE71GT Coupé (ex. Jan van Lieshout?)
op bezoek en opvolger AE86.
Alle aanwezige auto’s hadden wel een verhaal, waren op hun manier speciaal,
maar het is ondoenlijk om ze allemaal te behandelen.
Tussen de vele Celica’s viel de Belgische TA23 Cabrio op, leuk gedaan
door… een Nederlander!
Over Belgen gesproken. Onze TCB vrienden waren weer met een behoorlijk aantal
op bezoek,
Opvallend waren de erg fraaie Mitsubishi’s Colt, Galant en Celeste die
we hebben gezien.
Er was zelfs een net gerestaureerde 1e generatie Colt Turbo gekomen!
Zelfs enkele eighties Suzuki’s Alto hadden het leuk gevonden om te komen.
Helaas geen Cara en Cappuccino dit keer.
Jac van Linden kwam voor het eerst met de net gerestaureerde (bijna 10 jaar
over gedaan!) Crown 56 station met een uniek achterbankje. Niet zo luxueus
afgewerkt als de 1980 Datsun 280C Cedric Wagon, maar zeker zo leuk.
De familie Poelen was, net als Hans, vanuit Zuid Limburg gekomen met hun fraai
gerestaureerde witte Corolla KE11 uit 1970 en Geert Munnik kwam voor het eerst
met zijn strakke Corolla KE35 Coupé.
Ook een unieke Jap, was de fraai gelijnde rode Mazda RX-2, jawel… met
rotatiemotor!
Naast de vele Celica’s, waren er nog de nodige Crowns, waarvan zelfs
drie(!) Coupé’s en Wilfried van Liere was met zijn groene Mark
II Coupé vanuit Gent gekomen.
Ook de opvolger van deze RX22 was er in de vorm van de erg nette Cressida
Coupé van Rick Hamar.
Gewoon een geweldige dag met geweldig zonnig weer (de enige zonovergoten dag
tussen weken regen!).
Lekker bejaarde Datsuns, Mazda’s, Toyota’s, Daihatsu’s,
Honda’s, Mitsubishi’s enzo kijken.
Veel mensen complimenteerden ons met deze meeting.
De sfeer vond men uitstekend en de oudere modellen gingen prima samen met
de veelal redelijk originele sportwagens.
Deze schijnbaar afwijkende groepen, vonden juist de verschillende soorten
auto’s van elkaar leuk en komen graag weer terug!
Smiddags gingen een aantal mensen de toerrit rijden en toen die terug waren,
deed Joost de prijsuitreiking om iets na de geplande 16:00 uur. Helaas zonder
megafoon, want de onlangs gehaalde batterijen bleken een maatje verkeerd te
zijn!
Voor de prijswinnaars hadden we een mooie beker laten maken. Gewoon voor de
leukigheid, niet uitgebreide collectie bekers om prijzenjagers te trekken.
Alle deelnemers hadden een beoordelingsformulier in het infopakket zitten.
Deze dag werd gesponsord door BEUM Elektro uit Meerssen en MARO Taxaties (www.marotaxaties.nl).
De uitslag (met naam indien bekend):
Classic Cars:
1. Toyota Celica TA22 GT Nico Jongeneel - NL
2. Toyota Celica TA22 GT Mike Stevens – B
3. Daihatsu Compagno 1000 Edwin Hartendorp – NL
Youngtimers
:
1. Toyota Celica ST185 GT4 Carlos Sainz – NL
2. Toyota MR AW11 Nossy – B
3. Datsun Cedric 280C Wagon Iwam Vlaar– NL
Sportscars:
1. Honda NSX-T Vincent Janssen – NL
2. Honda Beat – H. Molenaar - NL
3. Toyota Celica Jeffrey– B
Oldest Car
of Show :
1. Toyota Crown RS41 1965 Peter Bijlholt – NL
Natuurlijk willen we iedereen die zijn of haar steen(tje) aan deze dag heeft
bijgedragen van harte bedanken voor alle hulp!
Zonder jullie was het nóóit zo’n leuke en goed lopende
meeting geworden!
Dit was even een verslag, waarbij we natuurlijk lang niet iedereen en elke
auto kunnen behandelen.
Hopelijk vond iedereen het leuk en tot volgend jaar! In totaal hebben we 123
deelnemende auto's kunnen tellen op het meetingterrein.
Met vriendelijke groet, Bestuur Toyota Automobiel Club Nederland
.