2000 GT

 

De Toyota 2000GT blijft natuurlijk de ultieme Japanse klassieker. Op basis van wat gepubliceerde informatie beschrijven we hier de historie van deze kostbaarste Toyota aller tijden. Wellicht lukt het ons om in de nabije toekomst om over een rij-impressie te schrijven. Alleen nog iemand zien te vinden die het leuk vind om over zijn 2000GT een verslag gepubliceerd te zien.

De Toyota 2000GT staat heden ten dage bekend als de meest exclusieve en kostbare Japanse klassieker aller tijden. Verkoopprijzen van meer dan € 250.000 zijn geen uitzondering. Voor Japanners zijn de markt aan het afstruinen naar mooie exemplaren, maar echt vaak staat er natuurlijk niet eentje te koop.

De Toyota 2000GT is een sportwagen die zeer beperkt geproduceerd is. Hij werd voor het eerst getoond tijdens de Tokyo Motor Show in 1965 en ze zijn geproduceerd tussen 1967 en 1970.

Achtergrond: Veel werk is verricht door Yamaha, welk bedrijf in die jaren (en later ook veel bemoeienis had met de latere multikleps sportmotoren van Toyota) veel ontwikkelingswerk deed voor de Japanse autofabrikanten. De Duits-Amerikaanse ontwerper Albrecht Goertz (protégé van Raymond Loewy) ging begin jaren ’60 naar Yamaha om een tweezits sportwagen te ontwikkelen voor Nissan/Datsun. Toen het prototype klaar was, nam Nissan de beslissing om er niet mee door te gaan. Aangezien Yamaha ook voor Toyota werkte en het aan dit toen zeer conservatieve concern toonde, had men nog interesse ook om het image te verbeteren! Toyota stapte in het project!

Styling: Het ontwerp heeft best wel wat weg van bijvoorbeeld de Jaguar E-Type, maar Toyota sloeg toch een eigen weg in en voerde veel verbeteringen door. Het ontwerp was toen gelijk al klassiek met de opklapbare koplampen en de verlichting in het front met plexiglas ervoor. De carrosserie is bijzonder laag met 116 cm.
Toen de wagen in de James Bondfilm ‘You only live twice’ optrad met een speciaal omgebouwde 2000GT Roadster werd deze Toyota legendarisch.
In 1969 kreeg de 2000GT een soort van facelift, waarbij de frontlampen een stuk compacter werden en ook de richtingaanwijzers veranderden van vorm. Ook het interieur werd wat gemoderniseerd.
De laatst geproduceerde exemplaren hadden zelfs airconditioning en kon een automatische (!) transmissie als optie besteld worden. Deze versies zijn herkenbaar aan een extra luchthapper onder de grill voor de aircocondensor.

Technische details: Motorisch kent men in principe alleen de 3M tweeliter zescilinder met twee bovenliggende nokkenassen, gebaseerd op de motor uit de Crown.
Yamaha bouwde de motor om met de DOHC cilinderkop en zorgde dat het stukje techniek 150 pk leverde. Tegenwoordig een waarde van een middenklasse Dieselauto, maar toen een topmotor.
Er zijn ook 9 speciale MF12 modellen geproduceerd die voorzien waren van de grotere 2M 2.3 motor, een andere overbrenging en haalde een nóg hogere topsnelheid (217 km/h i.p.v. 210 km/h).

Vanzelfsprekend heeft de 2000GT achterwielaandrijving met een 5 versnellingsbak. Standaard waren ook o.a. een limited slipdifferentieel en schijfremmen rondom.

Produktie: Er zijn slechts 337 2000GT’s geproduceerd (351 met alle raceproto’s en de roadsters) tussen 1967 en 1970. Toen de 2000GT op de markt kwam in Amerika was de prijs met $ 6.800 ruim meer dan diverse Porsches en Jaguars. Er zijn slechts 60 stuks naar Noord Amerika verscheept en de rest is over de hele wereld verdeeld. In Nederland beschikken we slechts over twee exemplaren, waarvan eentje bij ons TACN ere lid en de ander staat in het Nationaal Automobiel Museum.

Autosport: In Japan begon Toyota als imagebuilder direct al in 1966 met het racen en werd derde in de 1966 Japanse Grand Prix race en won in 1967 de 24 uursrace in Fuji. Verder heeft de 2000GT 7 snelheids wereldrecords op zijn naam staan en overleefde een 72 uur uitputtingstest.

Toen Nissan eind jaren ’60 alsnog met een sportwagen op de markt kwam, de zeer succesvolle Z-reeks, had het ontwerp toch nog best wat weg voor het oorspronkelijke ontwerp, waaruit de 2000GT ontstaan is. Met de Datsun 240Z begon Nissan met een serie die tegenwoordig nog steeds loopt met de 350Z.